MS Office en Oracle Documents

RadialRelease 5 van Oracle Documents is 22 oktober gereleased.  Voor alle gebruikers van deze Cloud Service zijn opnieuw een aantal verbeteringen en features beschikbaar gekomen. Hieronder wordt éen van de meest in het oog springende feature besproken het zogenaamde Radial Menu in de MS office Producten als onderdeel van de met Oracle Documents  meegeleverde integratie.

11 november is overigens release 6 alweer doorgevoerd met daarin voornamelijk de native koppeling met Oracle Process Cloud.  Daarover later op deze blog meer.

Eén van de nieuwe feature van release 5 is de verbeterde desktop editing  die als volgt kort omschreven wordt in de aankondigingsemail

“Desktop Editing: In addition to editing files, quickly access DOCS features directly from MS Office 2010 & 2013 using a new radial menu–share the file, reserve it, access its properties, and open the file in DOCS on the web.”

Electronic File Share and Synchronisation is niet de meest spannende IT oplossing. De reacties van het publiek bij een presentatie en vooral demonstratie, zelfs van de mobiele interface op iPad of smartphone is meestal navenant: is dit alles en wat is hier bijzonder aan? Dat wijst natuurlijk vooral op het feit dat door de consumenten apps eenvoud én gebruikersvriendelijkheid de standaard zijn geworden en verwacht worden. Dat voor business software die ook nog eens geïntegreerd kan worden met andere cloud of on premise oplossingen dit relatief ongebruikelijk is, valt nauwelijks op.

Met de introductie van het “radial menu” is Oracle er echter in geslaagd zelfs voor het verwende publiek een “cool” feature te introduceren die in het gebruik ook zeer praktische werkt. De gebruiker kan op de desktop de documenten bewerken zoals hij/zij gewend is zonder extra handelingen en tegelijkertijd profiteren van de toegevoegde waarde die de Oracle Documents Cloud Service biedt!

Het radial menu

Oracle Documents bood altijd al een integrRadial0atie aan doordat bij “Opslaan als” of “Openen” de Cloud service als locatie (via Locatie toevoegen) getoond kan worden.

Het radial menu is een extra, rond menu dat zich automatisch toont zodra een MS Office file, Excel spreadsheet, Word document of PowerPoint presentatie geopend wordt dat gesynchroniseerd wordt met de Oracle Document Cloud Service. In de regel, als de gebruiker bij installatie van de syncmanager de naam niet aanpast is dit de My Oracle Documents map herkenbaar aan het documentscloud symbool in de mapicon:

Radial1
Openen kan natuurlijk in het Word, Excel  of Powerpoint zelf maar ook door het dubbelklikken op de file in de windows verkenner. Bij het
openen van de het document komt rechtsonder radial menu in beeld

HetRadial2 groene vinkje geeft aan dat het document is bijgewerRadial3kt, indien geen internet verbinding aanwezig is, is ontbreekt  het vinkje en bij mouse over verschijnt de reden.

Radial4Zodra de internet verbinding herstelt wordt, start automatisch opnieuw synchronisatie en is zeer kortstondig te zien dat de synchronisatie aan de gang is.

 

Opties van het radial menu

Radial5
Door op het radial menu te klikken komen de vijf opties in beeld die als een cirkel rond het initiële menu zichtbaar worden.

Tegen de klok in te beginnen biedt dit de volgende opties, die tevens via mouse-overs worden uitgelegd:

1. Informatie menu

Dit oRadial6pent direct een venster met de in de Oracle Documents opgeslagen metadata van heRadial7t bestand inclusief toegangshistorie en versiehistorie, zie afbeelding. Deze functionaliteit is in een eerdere post besproken. Overview Oracle Documents Cloud Service.

Met het kruisje rechtsboven het radial menu kan het radial menu desgewenst geheel gesloten worden. 

2. Cloud menu

Radial8Zoals de helptekst al uitlegt kan hiermee het document direct in de webinterface NB in het document aangebrachte maar nog niet opgeslagen wijzigingen zijn daar nog niet zichtbaar er vindt geen automatische save plaats.

 

3. Delen menu

HiermRadial9ee wordt het ‘delen’ venster van Oracel Documents geopend dat de gebruiker in staat stelt direct het document met andere gebruikers van Oracle Documents te delen of – via publieke link – te delen met derden. Dit is voor samenwerking met derden een zeer handige optie. Na het bewerken kan de nieuwRadial10e versie direct gedeeld worden vanuit Word, Excell of Powerpoint
Meer over het delen van bestanden binnen Oracle Documents is te lezen in één van mijn vorige posts Delen met Oracle Documents Cloud Service.

4. Reserveren menu

Radial11Via deze optie kan een gebruiker een document reserveren om te bewerken. Hiermee zien andere gebruikers van Oracle Documents dat het document in bewerking is. Zij kunnen zolang de reservering actief is, geen nieuwe versie uploaden en alleen het oorspronkelijk gereserveerde bestand inzien. Op moment dat een gebruiker het document reserveert stopt de synchronisatie: dat betekent ook na bewaren in Word, Excel of PowerPoint de nieuwe bewaarde versie niet in Oracle DoRadial12cuments wordt opgeslagen en de tussentijdse versies ook niet in de versiehistorie zichtbaar worden.
Via een waarschuwing wordt de gebruiker hierop gewezen.

Radial13Een reservering is direct zichtbaar in het radial menu via een blauwe indicator bij het slotje, nogmaals klikken wist de reservering
De reservering wordt eveneens zichtbaar in de webinterface van Oracle Documents

Radial14
en in de Windows verkenner via het slotje als extra toegevoegd icon.

Radial15

5. Conversaties / chat menu

Dit laatste menu is nu nog grey-out en niet enabled. Binnenkort biedt dit de mogelijkheid om gekoppeld aan dit specifieke document direct deel te nemen aan een conversatie of deze op te starten met alle andere gebruikers die toegang hebben tot dit document. Ook de aangekondigde annotaties worden via dit menu mogelijk. Zodra de werking bekend is en beschikbaar komt zal  ik op dit blog een apart post wijden aan deze functionaliteit.

Conclusie

Het radial menu is niet alleen een ‘cool’ feature maar biedt in de praktijk ook daadwerkelijk een nog betere user experience en nuttige extra opties. Gebruik van MS office producten voor met Oracle Documents gesynchroniseerde bestanden is hierdoor niet lastiger als losse documenten bewerken met de Microsoft producten op de desktop of via de Office365 Cloud . In tegendeel het biedt juist extra gemak en mogelijkheden ten opzichte daarvan waar gebruikers snel vertrouwd en aan gewend zullen raken.

 

 

 

Advertenties
Tagged with: , ,
Geplaatst in Oracle Documents
One comment on “MS Office en Oracle Documents
  1. […] een eerdere post heb ik beschreven hoe de office integratie via de Sync manager op de desktop werkt MS Office en Oracle Documents. Via het radial menu maar ook via de verkenner. Belangrijk is te realiseren dat zodra via desktop […]

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

SOA Community Blog

by Jürgen Kress

JonathanHult.com

and other Oracle PaaS/IaaS Cloud Services

Oracle Blogs | Oracle Digital Experience Platform Blog

and other Oracle PaaS/IaaS Cloud Services

AMIS Oracle and Java Blog

Friends of Oracle and Java

Oracle Content and Experience Cloud Service Blog

and other Oracle PaaS/IaaS Cloud Services

%d bloggers liken dit: